ForsideKompetence

Væksthuset Kompetence udvikler beskæftigelsesfagligheden

Væksthuset Kompetence udvikler beskæftigelsesfagligheden

Vi skaber organisatorisk forankret læring via undervisning og organisationsudvikling i forskellige kommuner og organisationer.

Hos os får I udvikling og opkvalificering af jeres ledere, medarbejdere og andre nøglepersoner.

Grundlag

Vi baserer vores arbejde på anerkendt forskning, teori, metoder og viden samt best practice på feltet og over 30 års erfaring med at hjælpe ledige borgere i udsatte positioner i job og uddannelse.

I får solid, forskningsbaseret og opdateret beskæftigelsesfaglig viden.
I får kompetence- og organisationsudvikling, der er skræddersyet og tilpasset jeres organisation og behov.
I får beskæftigelsesfaglige greb og redskaber, som I kan bruge i jeres beskæftigelsesfaglige praksis.
I får styrket jeres fælles beskæftigelsesfaglighed og fælles faglige sprog.
Samarbejde med os

Fordele ved at samarbejde med Væksthuset Kompetence

Beskæftigelsesfaglighed

Væksthuset har udviklet Det Beskæftigelsesfaglige Landskab, som er et systematiseret bud på, hvad beskæftigelsesfaglighed består af.

7 temaer - en stærk beskæftigelsesfaglighed
Det Beskæftigelsesfaglige Landskab - introduktion

7 temaer - en stærk beskæftigelsesfaglighed

Det beskæftigelsesfaglige Landskab består af 7 temaer, der tilsammen tegner en stærk beskæftigelsesfaglighed. Hvis du klikker til højre, får du en kort introduktion til hvert tema.

Landskabet er udviklet på baggrund af forskning og praksis på beskæftigelsesfeltet med afsæt i lignende beskrivelser på andre fagfelter. Det er også testet sammen med kommuner.

Vores arbejde med kompetenceudvikling og organisatorisk læring tager altid udgangspunkt i Det Beskæftigelsesfaglige Landskab, og vi tilbyder faglig sparring og opkvalificering indenfor alle landskabets 7 temaer.

Karusellen viser et overblik over de 7 temaer i Det Beskæftigelsesfaglige Landskab. Ud for hvert tema, er der beskrevet eksempler på centrale vidensområder og kompetencer, der knytter sig til det enkelte tema. Udvalget er ikke udtømmende for alt det, der ligger under hvert tema.

Indsatser og redskaber i forhold til borgerne
01

Indsatser og redskaber i forhold til borgerne

  • Viden om metodiske redskaber og teorier indenfor kommunikation, samtaleteknik, inddragelse og facilitering af forandringsprocesser.
  • Kompetencer til at planlægge, tilrettelægge og følge op på relevante indsatser til borgeren.
  • Kompetencer til borgerinddragelse.
  • Kompetencer til at anvende relevante redskaber til jobskabelse – herunder løntimer og socialt frikort, kompetenceudvikling, uddannelsesafklaring, mestringsindsatser, arbejdsevnevurdering og CV.
  • Kompetencer til at facilitere hybride indsatser til borgeren, dvs. kombinere fysiske og digitale indsatser.
 Relationskompetence
02

Relationskompetence

  • Viden om troen på borgerens jobchancer, forhandling, konflikthåndtering, følelsesregulering, mentalisering, meningsskabelse og facilitering af samarbejde.
  • Kompetencer til at forstå og arbejde med egne og andres følelser.
  • Kompetencer til at skabe tillid, tryghed og troværdighed i samarbejdet med borgeren.
  • Kompetencer til at skabe, vedligeholde og udvikle samarbejdsrelationer med borgere, virksomheder og øvrigesamarbejdspartnere.

Systematik og dokumentation
03

Systematik og dokumentation

  • Viden om rettigheder, etik og lovgivning.
  • Viden om projektledelse og systematik.
  • Kompetencer til at arbejde systematisk, lovligt og etisk forsvarligt, for eksempel med GDPR og ligebehandling.
  • Kompetencer til at udarbejde dokumentation og rapportere med fagligt anerkendte begrundelser samt kompetence til at anvende digitale redskaber.
  • Kompetencer til at dokumentere tydelige mål, delmål og effekter ift. borgeren.
Virksomhedssamarbejde
04

Virksomhedssamarbejde

  • Viden om arbejdsmarkedet.
  • Viden om brancher, inklusion og matchprocesser.
  • Viden om onboarding og oplæring.
  • Kompetencer til at kontakte og indlede samarbejde med virksomheder.
  • Kompetencer til at skabe relevante match og progression i borgerens arbejdsevne, herunder brugen af løntimer, socialt frikort, løntilskud, praktik, fleksjob, handicapkompenserende ordninger og hjælpemidler.
  • Kompetencer til samarbejde om virksomhedernes inklusionskompetence.
  • Kompetencer til at rådgive virksomhederne ift. brug af tilskudsordninger og støttemuligheder til både virksomheder og borgere.
Lokalt netværk og samarbejde
05

Lokalt netværk og samarbejde

  • Viden om lokale forhold, herunder lokale virksomheder, organisationer og civilsamfund.
  • Viden om samskabelse, facilitering, inddragelse og mødeledelse.
  • Kompetencer til at identificere og aktivere borgerens eget netværk.
  • Kompetencer til at etablere, inddrage, udvikle, facilitere og samarbejde med lokale netværk, virksomheder, uddannelsesinstitutioner, civilsamfund og offentlige forvaltninger og instanser.
Erfaring, viden og indsigt
06

Erfaring, viden og indsigt

  • Viden om beskæftigelsesfaglighed som samlet begreb.
  • Viden om forskning og teori på beskæftigelsesområdet og øvrige velfærdsområder.
  • Viden om politiske forhold, beskæftigelsesområdets udvikling, lovgivning, arbejdsmarkedets vilkår og mekanismer, målgrupper og problemstillinger.
  • Kompetencer til at basere faglighed på evidens, erfaring og indsigt i samfundsforhold og politiske beslutninger.
  • Kompetencer til at arbejde multiteoretisk.
  • Kompetencer til at bruge egen erfaring, viden og dømmekraft i praksis og tage hensyn til de tilgængelige ressourcer og den kontekst, som praksissen foregår i.
  • Kompetencer til at arbejde evidensbaseret ved at integrere den bedst tilgængelige og nyeste forskning og teori som grundlag for egen praksis.
Refleksiv praksis
07

Refleksiv praksis

  • Viden om sparring, refleksivitet, dilemmaer og den lærende organisation.
  • Kompetencer til at reflektere kritisk alene og sammen med kolleger om dilemmaer og problemstillinger.
  • Kompetencer til at undersøge fænomener fra nye vinkler, udfordre etablerede sandheder og blinde vinkler.
  • Kompetencer til at tilføje ny viden til refleksioner og begrunde antagelser, hypoteser, beslutninger og forslag med afsæt i forskellige typer af viden (praksisbåret, forskning, teori og værdier).

Hvorfor udvikle Det Beskæftigelsesfaglige Landskab?

Hør Leif Tøfting Kongsgaard fortælle om Det Beskæftigelsesfaglige Landskab, og hvad I kan bruge det til.

Vi skræddersyer alle udviklings- og opkvalificeringsforløb. På den måde sikrer vi, at undervisningen passer til jeres konkrete behov og tager afsæt i jeres organisation. Vi ved, at det er det bedste udgangspunkt for at skabe og forankre læring.

Vi tilbyder både inspirationsoplæg, forskningsoplæg, faglige temadage, lederudviklingsforløb, nøglepersonsforløb, individuel og gruppebaseret sparring samt større opkvalificeringsprogrammer.

Vi lytter altid til jeres behov – og sammensætter i samarbejde med jer et forløb, der rykker jer i den retning, I ønsker.

Organisationsudvikling

Skræddersyede beskæftigelsesfaglige forløb til jeres organisation

Tidligere udviklingsforløb, temadage og kurser

Vi har samarbejdet med mange kommuner. Her er et udpluk af forløbene:

Organisationsudvikling

Formål: Udvikling af en fagligt refleksiv kultur og træning i brug af greb og redskaber til faglig refleksion.

Forløb: Organisationsudviklingsforløb med to dages lederseminar, tre faglige dage for ledere, sparringsgrupper for ledere i triader, faglige dage for alle medarbejdere og fagligt refleksiv redskabskasse.

Styrket virksomhedssamarbejde

Formål: Få den nyeste viden om inklusionskapacitet, løntimer og ESG-rapportering og et styrket fokus på samarbejdet med virksomheder.

Forløb: Uddannelsesdage for medarbejdere på tværs af afdelinger med fokus på arbejdet med afklaring, match, menneskelig udvikling og facilitering af samarbejdet mellem beskæftigelsesmedarbejder, borger og arbejdsgiver.

Beskæftigelsesfaglig udvikling

Formål: Kvalificere Væksthusets Beskæftigelsesfaglige Landskab og udvikle læringsressourcer til styrket beskæftigelsesfaglighed og faglig ledelse – som digitale læringsmaterialer, et fagligt profilværktøj, ledelsesredskaber, faglige workshops m.m.

Forløb: Etårigt udviklingsforløb på tværs af Danmark, Norge og Sverige. Kommuner og andre organisationer arbejder sammen med Væksthuset for at udvikle en fælles forståelse af beskæftigelsesfaglighed. Der bliver igangsat en række udviklingsspor i praksis.

Beskæftigelsesfaglige dage

Formål: Styrke den faglige kvalitet i afdelingen ved at opbygge et fælles fagligt sprog.

Forløb: Opkvalificeringsforløb med et halvdags lederseminar og to faglige dage for ledere og medarbejdere med temaerne: ”Troen på borgerens jobchancer” og ”De 8 kommunikationsstile”.

Studiebesøg

Formål: Udvikle et fælles vidensgrundlag med afsæt i forskning og praksisviden fra Væksthuset og give deltagerne inspiration til at drive udvikling af beskæftigelsesfaglighed i deres egne organisationer.

Forløb: Studiegrupper fra Norden besøger Væksthuset i København i en-to dage, hvor programmet byder på oplæg fra forskere og praktikere, workshops, refleksioner og faglige drøftelser.

Beskæftigelsesfaglige nøglepersoner

Formål: Uddanne professionelle nøglepersoner, der kan lede refleksive kollegiale vidensprocesser i organisationen. Herunder at kunne mobilisere og tilføre viden.

Forløb: Etårig uddannelse med fokus på mobilisering af viden på tværs af organisationen, facilitering af fagligt refleksive processer med ledere og kolleger, udbredelse af viden om forskning fra Væksthuset og andre.

Nordisk vidensnetværk

Formål: Styrke deltagernes faglighed og evne til at håndtere dilemmaer og komplekse problemstillinger i arbejdet med at bringe mennesker ind på arbejdsmarkedet.

Forløb: Deltagerne i netværket får en række online webinarer og nyhedsbreve med seneste forskning og anden viden fra feltet. For netværkets PRO-medlemmer – som alle har gennemført Væksthusets nøglepersonuddannelse – afholdes fysiske workshops og netværksmøder med skiftende faglige temaer.

Udtalelser

Dét siger vores samarbejdspartnere:

Aalborg Jobcenter

”Vi har gennemgået et længere uddannelsesforløb med kompetenceudvikling, og gennem det har vi lært nogle metoder, som vi er i fuld gang med at implementere og fastholde. På den måde har de spillet en ret stor rolle for os."

Jobhuset -Fønix & Pulsen

”Vi har haft et kompetenceudviklingsforløb om troen på borgerens jobchance. Vi ved, at Væksthuset altid kommer med gode perspektiver og leverer en høj faglighed, som vi kan bruge både monofagligt og tværfagligt. 

De er gode til at inddrage medarbejderne og skabe dialog, og formålet med at skabe en fælles platform og et fælles sprog omkring troen på borgerens jobchancer blev i høj grad mødt.”

Fredensborg Kommune

”Arbejdet med fagligt refleksiv praksis og troen på borgerens jobchance har givet os et fælles fagligt sprog for beskæftigelsesfaglighed. Vi står mere robust nu i de vinde, der blæser, og samtidig møder borgerne et mere professionelt jobcenter.”

Samordningsförbundet Skåne Nordost

”Samarbetet med Væksthuset har gett ett nytt förhållningssätt och metod för progressionsmätning. Det är en resa att tänka om och tänka nytt. Det innebär bl.a. reflektion, analys, mod, samverkan och professionalitet.

I den resan har Væksthuset varit ett stöd med tydlig förankring i sin forskning och egna erfarenheter.”

Vellinge kommun

”Genom samarbetet med Væksthuset Kompetence har vi fått möjlighet att skräddarsy kompetensutvecklingsinsatser baserade på den forskning Væksthuset genomfört, men utifrån verksamhetens specifika behov.

Vi har fått värdefull kunskap som är förankrad i forskning vilket gett oss en ökad trygghet i yrkesrollen i arbetet med deltagare och i samverkan med samarbetsparter.”

Undervisere Væksthuset Kompetence

Vi dedikerer vores tid til at undervise og skabe organisationsudvikling på beskæftigelsesområdet.

Anne Sandberg Holm

Anne Sandberg Holm
Chef, Væksthuset Kompetence

Anne arbejder med beskæftigelsesfaglig undervisning, ledelse og organisering. Anne er organisationspsykolog og har mange års erfaring fra det beskæftigelsesfaglige felt både som konsulent og leder. I sin undervisning bevæger Anne sig mellem de konkrete dilemmaer i dagligdagen og den mere generaliserede forskningsviden, som giver et helikopterperspektiv på hverdagens udfordringer. Undervisningen giver deltagerne et helhedssyn, så de lærer at løse konkrete arbejdsopgaver i et samspil mellem kerneopgave, organisering og medarbejderkompetencer.

Leif Tøfting Kongsgaard

Leif Tøfting Kongsgaard
Ph.d., direktør

Leif arbejder med oplæg og facilitering og er optaget af at omsætte forskning og teori til en styrket beskæftigelsesfaglig praksis. Leif har en baggrund som antropolog og trækker på en bred erfaring som konsulent, leder, underviser, supervisor og forsker i beskæftigelsesindsatsen. Med afsæt i sin pædagogiske formidling skubber han til beskæftigelsesfeltet, så både politikere, ledere og frontmedarbejdere forstår, hvordan de udvikler kritisk refleksive velfærdsorganisationer, der gør en forskel for borgerne. Leif har en ph.d i velfærdsarbejde og organisatorisk læring.

Susie Skov Nørregård

Susie Skov Nørregård
Chefkonsulent

Susie arbejder med undervisning og procesledelse og samspillet mellem det beskæftigelsesfaglige felt og socialt arbejde. Susie er antropolog og går undersøgende og nysgerrigt til værks, når hun samarbejder med organisationer, ledere, medarbejdere og andre fagfolk. Hun har mange års erfaring med at skabe meningsfulde fællesskaber og relationer for borgere i udsatte positioner. I sin undervisning bruger hun deltagernes egne erfaringer fra hverdagen - og netop det er med til at skabe små, men betydningsfulde forandringer i den beskæftigelsesfaglige praksis.

Sabine Maria Schönhoff

Sabine Maria Schönhoff
Chefkonsulent

Sabine designer og underviser beskæftigelsesfaglige leder- og organisationsudviklingsforløb. Hun er autoriseret psykolog med efteruddannelse indenfor arbejds- og organisationspsykologi og har mere end 10 års erfaring som konsulent og leder i det beskæftigelsesfaglige felt. Sabine udvikler organisationer til at arbejde med refleksiv praksis og beskæftigelsesfaglighed. Hun skaber sammenhæng mellem formål, mål og ressourcer og leverer veldesignede og tilpassede forløb, hvor deltagerne oplever konkrete koblinger til deres praksis.

Karen Ask

Karen Ask
Chefkonsulent

Karen undersøger, designer og leder refleksiv læring, som udvikler beskæftigelsesfagligheden. Karen er etnolog og arbejder med en grundlæggende nysgerrig og undersøgende tilgang til organisationer, mennesker og praksisser som afsæt for at mobilisere viden og udvikle praksis. Hun har fra sit mangeårige arbejde med lærende evaluering i den svenske beskæftigelsesindsats et skarpt blik for at designe langsigtede forandringsprocesser. Karen er optaget af at udvikle beskæftigelsesfaglig kvalitet i kerneopgaven og skabe fælles rammer for samsyn, samarbejde og samskabelse.

Karin Persson Haas

Karin Persson Haas
Chefkonsulent

Karin underviser og coacher medarbejdere og ledere i beskæftigelsesfaglig udvikling i Sverige. Hun er uddannet markedsøkonom, forandringsleder og professionel coach. Som underviser står hun på en lang og bred praktisk erfaring fra flere organisationer indenfor beskæftigelsesområdet og andre brancher, hvor hun har været både leder, medarbejder og selvstændig. Karin understøtter forandringer i samarbejde med mennesker og organisationer ud fra deres forskellige komplekse situationer, og de går ofte videre med inspiration og redskaber, så de kan udvikle sig videre på egen hånd.

Anna Fasting

Anna Fasting
Chefkonsulent

Anna arbejder med refleksiv udvikling, og guider deltagerne mod ny viden og nye erkendelser. Hun er uddannet i kommunikation og kulturstudier, og som konfliktvejleder og coach. Anna har faciliteret og undervist i mange år på velfærdsområdet som medarbejder og selvstændig, og har mere end 10 års erfaring indenfor beskæftigelsesområdet. Hun tager altid udgangspunkt i deltagernes nære praksisvirkelighed, og hendes mål er at skabe ejerskab for læringen og ægte forandringer, der lever videre efter endt undervisning.

Birgitte Holm

Birgitte Holm
Konsulent

Med en baggrund i projektledelse, rekruttering og erhvervspædagogik har Birgitte mange års erfaring med at udvikle og facilitere effektfulde læringsaktiviteter for forskellige målgrupper. Birgitte designer digitale og hybride kompetenceudviklingsforløb, der skaber forandringer i en beskæftigelsesfaglig praksis. Birgittes arbejde tager altid udgangspunkt i de mennesker hun står overfor, samt deres virkelighed. Hun har en stærk evne til i sin undervisning af tilbyde konkrete og værdiskabende metoder, tilrettelægge praksisnære træningsbaner, samt involvere deltagerne aktivt i læringsaktiviteter, der har organisationens formål for øje.

Kontakt

Vil du høre mere om beskæftigelsesfaglighed og organisationsudvikling?

Vores kompetenceudvikling er funderet i forskning og erfaring fra praksis.
Forskning

Vores kompetenceudvikling er funderet i forskning og erfaring fra praksis.

Al viden i Væksthuset Kompetence er funderet i viden fra både praksis og forskning. Væksthuset samarbejder med en række kommuner, og vi har vores egen forskningsenhed: Væksthuset Forskning.

Du kan dykke ned i al vores forskningsviden her.