“Praktik er en investering i en
mulig kommende kollega”

Softwarevirksomheden TimeLog ser praktik som en prøveperiode inden mulig ansættelse. Praktikanten Jonathan har netop afsluttet sin praktik med bravur, og er nu ansat i et fleksjob i supportafdelingen.

Softwarevirksomheden TimeLog er begejstrede for det praktikforløb, der netop er kulmineret i en ansættelseskontrakt til praktikanten Jonathan.

”Det har været super fedt at have en praktikant. Kompetencerne matchede vores behov, og vi kunne nemt tage de hensyn, der skulle tages. Og han har bare været en kollega, og er gået godt i spænd med alle fra en start. Han har løst opgaverne super godt, så det var naturligt at ansætte ham,” lyder det fra COO Sascha Skydsgaard.

Jonathan nåede at være i praktik som projektmedarbejder i fem måneder inden han 1. december 2016 – også på papiret – kunne kalde sig medarbejder.

”Vi får et arbejde udført, som er lige så godt som alle de andres arbejde”, siger Sascha Skydsgaard begejstret. Og hun tøver ikke med at samarbejde med flere praktikanter fremover – tværtimod har hun fået mere blod på tanden.

Samarbejde på den lange bane

Det er en investering i tid, når virksomheden siger ja til en praktikant – ligesom det ifølge Sascha Skydsgaard er ved enhver anden ny medarbejder. Derfor ser TimeLog en praktik som en god indgang til et længere samarbejde, hvor investeringen giver afkast.

”Jeg ser helt klart praktikken som en prøveperiode på et muligt længere samarbejde – en ansættelse. Jeg går ind i det og tænker; selvfølgelig går det godt. Det er kun, hvis mine forventninger bliver modbevist, at det ikke ender i et job eller fleksjob,” siger Sascha Skydsgaard.

timelog_citat

Den nødvendige support

TimeLog og TimeLogs ansatte ser en praktikant som en helt almindelig medarbejder, hvor der ofte også skal tages hensyn til for eksempel arbejdstid.

Det er vigtigt at forberede sig på en praktikants ankomst ved at planlægge relevante opgaver og hensigtsmæssige rammer ud fra de specifikke kompetencer, behov og udfordringer, som praktikanten har.

”Det er klart, at der er en grund til, at praktikanten er i det forløb, som han er. Og det er vigtigt at gøre sig klart, hvordan man som virksomhed kan supportere praktikanten, så både vi og han får det bedste ud af det”, siger Sascha Skydsgaard.

I Jonathans tilfælde har det helt konkret handlet om at prioritere i arbejdsopgaver ved at lave to do lister, og ved at én person har fungeret som opgavefordeler. Det er fordi, at netop han har vanskeligt ved at sige nej.