ForsideForskningUdgivelserKan gaming bane vej til job og uddannelse?

Kan gaming bane vej til job og uddannelse?
Vil du vide mere?
Safaa Mohamed Ali

Safaa Mohamed Ali

Chefanalytiker

T: +45 5130 9852E: sma@vaeksthus.dk

Kan gaming bane vej til job og uddannelse?

Forundersøgelse af potentialer i unges gamingaktiviteter

Kan man game sig til et job?

Unge bruger meget tid på spil og gaming på nettet. Men kan de opnå relevante værktøjer og kompetencer gennem gaming, som de kan bruge i forhold til uddannelse eller job? I forundersøgelsen kan du læse om den eksisterende viden på området – både i forhold til forskning og erfaringer fra praksis. Vi afdækker, om der er grundlag for at forske videre – om gamingaktiviteter har potentiale til at hjælpe unge i job eller uddannelse.

Konklusion

Rapporten kortlægger eksisterende viden om gaming som et redskab til at opnå job eller uddannelse. Den inddrager perspektiver fra både forskning i e-sport, digitale arbejdsmarkeder, erhvervslivet og fra de unge gamere selv. Helt overordnet konkluderer rapporten, at feltet ikke er tilstrækkelig undersøgt.

Følgende emner belyses:

  • Unges gamingvaner
  • Erfaringer med gamingaktiviteter i uddannelse og job
  • Gamingfællesskaber
  • Gaming som mestringsstrategi
  • Kompetencer og færdigheder, der kan opnås via gaming
  • Problematisk gaming
  • Udskamning og skærmskam.

Datakilde og metode

Rapporten bygger på en undersøgelse med en bred vifte af datakilder. De primære datakilder består af ekspertinterviews med 19 informanter, 11 enkeltinterviews og 2 fokusgruppeinterviews med unge, der gamer, samt 2 fysiske og 2 online observationer af communities med unge gamere. De sekundære datakilder inkluderer en omfattende gennemgang af eksisterende forskning og undersøgelser på området.

Det kan du læse om i rapporten

Rapporten indeholder forskellige ting, og du kan bl.a. dykke ned i:

  • Fortællinger fra unge, der gennem gaming og online fællesskaber har oparbejdet centrale mestringsevner og udvidet deres sociale netværk.
  • Erfaringer fra virksomheder, der har rettet deres rekrutteringsstrategi mod gamere – for eksempel Forsvaret, hvor et godt overblik, hurtig reaktionsevne og veludviklede samarbejdsevner spiller en stor rolle.
  • Hvilke potentielle udfordringer der er ved at bruge gamingaktiviteter som vej til job eller uddannelse.

Forfattere på udgivelsen

  • Safaa Mohamed Ali, chefanalytiker, Væksthuset Forskning
  • Charlotte Liebak Hansen, ph.d., forskningschef, Væksthuset Forskning
Kan gaming bane vej til job og uddannelse?
Forundersøgelse af potentialer i unges gamingaktiviteter
Download her
Gå til projekt

Relaterede udgivelser