Forside–Forskning–Udgivelser–Kan gaming bane vej til job og uddannelse?

Kan gaming bane vej til job og uddannelse?
Forundersøgelse af potentialer i unges gamingaktiviteter
Unge bruger meget tid på spil og gaming på nettet. Men kan de opnå relevante værktøjer og kompetencer gennem gaming, som de kan bruge i forhold til uddannelse eller job? I forundersøgelsen kan du læse om den eksisterende viden på området – både i forhold til forskning og erfaringer fra praksis. Vi afdækker, om der er grundlag for at forske videre – om gamingaktiviteter har potentiale til at hjælpe unge i job eller uddannelse.
Konklusion
Rapporten kortlægger eksisterende viden om gaming som et redskab til at opnå job eller uddannelse. Den inddrager perspektiver fra både forskning i e-sport, digitale arbejdsmarkeder, erhvervslivet og fra de unge gamere selv. Helt overordnet konkluderer rapporten, at feltet ikke er tilstrækkelig undersøgt.
Følgende emner belyses:
- Unges gamingvaner
- Erfaringer med gamingaktiviteter i uddannelse og job
- Gamingfællesskaber
- Gaming som mestringsstrategi
- Kompetencer og færdigheder, der kan opnås via gaming
- Problematisk gaming
- Udskamning og skærmskam.
Datakilde og metode
Rapporten bygger på en undersøgelse med en bred vifte af datakilder. De primære datakilder består af ekspertinterviews med 19 informanter, 11 enkeltinterviews og 2 fokusgruppeinterviews med unge, der gamer, samt 2 fysiske og 2 online observationer af communities med unge gamere. De sekundære datakilder inkluderer en omfattende gennemgang af eksisterende forskning og undersøgelser på området.
Det kan du læse om i rapporten
Rapporten indeholder forskellige ting, og du kan bl.a. dykke ned i:
- Fortællinger fra unge, der gennem gaming og online fællesskaber har oparbejdet centrale mestringsevner og udvidet deres sociale netværk.
- Erfaringer fra virksomheder, der har rettet deres rekrutteringsstrategi mod gamere – for eksempel Forsvaret, hvor et godt overblik, hurtig reaktionsevne og veludviklede samarbejdsevner spiller en stor rolle.
- Hvilke potentielle udfordringer der er ved at bruge gamingaktiviteter som vej til job eller uddannelse.
Forfattere på udgivelsen
- Safaa Mohamed Ali, chefanalytiker, Væksthuset Forskning
- Charlotte Liebak Hansen, ph.d., forskningschef, Væksthuset Forskning
Forundersøgelse af potentialer i unges gamingaktiviteter
Relaterede udgivelser
- Ordinære løntimer – en bro til selvforsørgelse?
Lønner det sig at få løntimer på vejen mod job?
I analysen kan du læse, hvordan aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der får løntimer, klarer sig over tid sammenlignet med den samlede gruppe af aktivitetsparate borgere.
Læs mere - Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP)
Virksomme elementer på vejen til job
I udgivelsen kan du læse hovedresultaterne fra tre forskningsrapporter fra Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP).
Læs mere